In gesprek met Arjan Kleizen – directeur/eigenaar MSG en eerste IKBINDR ambassadeur in 2020!

MSG is een sociale onderneming. Dat blijkt niet alleen uit het feit dat het overgrote deel van de werknemers vanuit de sociale werkvoorziening overstapten naar een baan binnen MSG, maar ook het uit het feit dat ze met 73% medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt, PSO-3 (30+) gecertificeerd zijn. Ook heeft MSG het Werkpakt-keurmerk. Dat is een certificaat voor werkgevers in Twente die zich nadrukkelijk onderscheiden op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

‘Leven Lang Ontwikkelen (LLO) sluit hier naadloos bij aan’, aldus Arjan Kleizen. MSG sloot zich in 2020 dan ook als eerste werkgever aan bij het groeiend aantal IKBINDR ambassadeurs. Het platform van werkgevers in Twente die bijdragen aan scholing van werknemers.

‘Veel werkgevers zijn niet of minder bezig met LLO. Het is dan ook belangrijk dat een initiatief als IKBINDR door Twents Fonds voor Vakmanschap zowel werknemers als werkgevers stimuleert hier aandacht voor te hebben. Als werkgever moet je hierover regelmatig met je medewerker in gesprek en ruimte geven voor ontwikkeling. Het is daarnaast ook wenselijk om de groei die iemand maakt in de praktijk, te kunnen onderbouwen met trainingen en cursussen. Wij stimuleren dit binnen onze organisatie door werknemers actief te vragen mee te denken wat bij hen past. Met deze ideeën gaan we dan samen in gesprek en zoeken we uit hoe deze verdere ontwikkeling in te vullen.

Door via het fonds, ieder 50% bij te dragen aan de kosten voor scholing, is er meer ruimte voor ontwikkeling en maak je als werkgever ook makkelijker de overweging om hierin mede te investeren. Want het komt natuurlijk ook voor dat je een medewerker helpt zichzelf te ontwikkelen, die vervolgens na de opleiding vertrekt naar een andere baan.

De arbeidsmarkt in het algemeen verandert momenteel sterk en dat zien wij vooral terug als het gaat over de inhoud van de functies in onze organisatie en het vinden van personeel. We zijn als organisatie niet alleen in Twente gevestigd. Koeriers in het Oosten van het land vinden is geen probleem. In het Zuiden is dit iets lastiger, hoewel koeriers over het algemeen bij MSG een lagere stopdichtheid hebben dan bij één van de landelijke pakketvervoerders en dus meer kilometers rijden en meer service kunnen leveren en dat vinden veel medewerkers wel fijn. De postbezorgers bij MSG hebben vrijwel allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt en omdat die normaal gesproken niet gemakkelijk aan een baan kunnen komen kunnen we ook hier over het algemeen nog goed aan personeel komen.

Als het gaat over de invulling van kantoorpersoneel, krijgen we vooral reacties vanuit het netwerk, zodra bekend is dat we iemand zoeken voor de verkoop binnendienst, IT, administratie, planning of het recent opgerichte klantcontactcentrum. We merken daarbij ook, dat we een aantrekkelijke werkgever zijn, door het sociale profiel dat we hebben. Dat is ook iets dat we nastreven. Je kunt op allerlei manieren een goed werkgever zijn maar ook aantrekkelijke werkgever, door inclusie en maatschappelijke betrokkenheid. Vanzelfsprekend ook door LLO aan te bieden.

Door de wat krimpende markt qua post en andere vraag vanuit de markt, zitten we momenteel in een fase, waarin we functie-inhoudelijk onderzoeken waar mogelijkheden zitten. Duurzame bezorging door middel van groene stadhubs wordt steeds belangrijker. Stadsdistributie in het centrum en allerlei soorten bezorgingen clusteren in de wijk zijn hier voorbeelden van. In de praktijk betekent dit dat de functie van koerier en postbezorger steeds meer in elkaar gaan overlopen in een generieke bezorger. Hierdoor moeten we bijvoorbeeld de postbezorger opleiden, zodat deze ook als koerier kan werken en de koerier ook inzetten om post te bezorgen. Dat is niet weggelegd voor alle mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, omdat ze vaker dan gemiddeld, behoefte hebben aan dagelijks hetzelfde werk. Ook hebben ze meer begeleiding nodig om deze transitie te maken en blijft er uiteraard een groep bestaan die het nieuwe vak als bezorger niet in kan vullen.

Een andere functie die inhoudelijk qua werk verandert is de baan als fietskoerier. Voorheen waren dit de sprinters, de cowboys, die bij wijze van spreke plankgas door binnenstad fietsten. Omdat we tegenwoordig ingezet worden voor zowel binnenstad-distributie (denk aan Centraal Boekhuis, Blokker, H&M, ICI Paris en Douglas) als veel wijk-distributie zie je nu meer ‘riders’ met een transportfiets met trapondersteuning of een klein elektrisch busje, die de stad en de wijk in gaan. Uit de binnenstad nemen we na bezorging, vervolgens ook bestellingen weer mee retour die we direct uitsorteren naar de verschillende koeriers die dit direct leveren in de wijken. In geheel Twente rijden we tegenwoordig deze zogenaamde last mile van een bestelling.

Samengevat veranderen functies doordat de markt ontwikkelt en in beweging is. Door Leven Lang Ontwikkelen en het bijtijds anticiperen wat betreft begeleiding van onze medewerkers kunnen we hier goed op inspelen.

We willen dat iedereen zich ontwikkelt binnen MSG, ook de medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Onze ambitie is dat onze medewerkers minimaal een acht scoren. Hierbij houden we absoluut rekening met de kwaliteiten en beperkingen van de medewerkers. Dat doen we door samen te kijken welke stap je nog kunt maken binnen je eigen mogelijkheden. Waar wil je als persoon nog ontwikkelen en wat wil je als organisatie met de medewerker bereiken?

In de basis leren medewerkers alle operationele werkzaamheden in de praktijk. Soms is een heftruckdiploma handig of is een brommerrijbewijs of vrachtwagenrijbewijs nodig. De mensen die de groep medewerkers met SW achtergrond of afstand tot de arbeidsmarkt moeten aansturen hebben sowieso een opleiding of training nodig hoe ze om moeten gaan met deze specifieke doelgroep. Daar willen we de komende jaren nog verder in ontwikkelen en op in gaan zetten.

De rol van Leven Lang ontwikkelen was al belangrijk voor ons, maar wordt door alle ontwikkelingen nog belangrijker. Zoals we in 2020 al aangaven toen we ons aansloten als ambassadeur van IKBINDR: ‘Als sociaal bedrijf willen we medewerkers motiveren en stimuleren om altijd verder te groeien’.