Instagram
LinkedIn
Facebook

Als ik wat wil, moet ik het nu doen!

Toen het bedrijf waar ik werkte, GEAS Energiewacht, werd overgenomen en er door de fusie zoveel veranderde dat het niet meer bij mij paste, dacht ik: ‘Ik ben niet de jongste, maar ook niet de oudste. Als ik wat wil moet ik het NU doen!’ Dat heb ik gedaan en inmiddels zit ik nu op een hele andere plek, helemaal óp mijn plek.

Ik ben een mensen mens, iemand die graag anderen helpt, die ondersteuning biedt en meedenkt in oplossingen. Naast dat ik ging nadenken waar ik dat weer ging vinden qua werk, had ik ook heel sterk het gevoel dat ik dit in de zorg nog veel meer zou gaan vinden dan in het werk dat ik deed. Daarom ben ik me gaan oriënteren welke opleidingen er in deze branche bestaan. Dat was ook het moment dat ik voor het eerst de mogelijkheid van een scholingscheque van Twents Fonds tegenkwam. Dat gaf voor mij absoluut de doorslag om ervoor te gaan en me te gaan omscholen. Zonder deze cheque had dat niet gekund.

Nu werk ik in de jeugdzorg. Een plek waar ik me steeds meer thuis begin te voelen. Ik heb een versnelde opleiding gedaan in 1 jaar. Naast elke 2 weken een opleidingsdag, praktijkopdrachten en examens liep ik stage bij een stichting in Hengelo, die zich bezighield met de woonbegeleiding van jongvolwassenen. Na het behalen van mijn diploma en het afronden van mijn stage heb ik hier aansluitend ook gewerkt. Omdat dit tijdelijk was, ben ik verder gaan kijken en sinds twee maanden heb ik een hele fijne baan op een zorgboerderij in Enschede.

De dagbesteding die hier aan kinderen wordt geboden, past goed bij mij. We hebben kinderen die na school hier komen en we hebben een aantal vaste bewoners, die alleen in het weekend naar huis gaan. En soms blijven er ook kinderen slapen. Allemaal kinderen met een rugzak. Ik vind het geweldig mooi om deze kinderen ook een andere kant van het leven te kunnen laten zien. Ze te helpen met dat wat ze tegenkomen.

Op de zorgboerderij hebben we veel dieren. Alle kinderen die hier komen help je met het uitvoeren van de verzorging van de dieren en de werkzaamheden op de boerderij. Ik help ze door ze te motiveren en te stimuleren als ze bijvoorbeeld hun dag niet hebben. Ieder kind heeft daarin een andere behoefte. Wat het ene kind nodig heeft, is voor het andere kind weer heel anders.

Als ik de kinderen kan enthousiasmeren doordat ze bijvoorbeeld slecht hebben geslapen en ze gaan aan het werk met de dieren en je kan ze tijdens dat werk bewust maken dat het toch heel lekker gaat in dat moment is dat heel fijn. Of als je met een grapje even iets kunt ombuigen, waar ze goed op reageren en je ze dan toch kan laten zien en ervaren dat het ondanks een slechte dag toch lukt, is dankbaar werk.

Alles is nog relatief nieuw, de kinderen, de dieren en de organisatie, dus ik ben soms nog wel zoekende. Je leert uiteraard ook door te doen. Ik hoop in ieder geval dat ik de kinderen de juiste nabijheid kan bieden en groei daarin zelf ook nog.

Mijn omgeving is dolenthousiast dat ik deze stap heb genomen. Ze hebben ook veel respect dat ik het gedaan heb en ook nog eens in één keer heb gehaald. Veel mensen zeggen wel dat ze iets willen, maar doen het niet en jij doet het gewoon, kreeg ik vaak te horen. Natuurlijk was ik in het begin ook wel onzeker over de omscholing. Gaandeweg kreeg ik echter wel steeds meer vertrouwen. Je moet wel heel veel en goed plannen, want naast naar school gaan, moet je ook 3 dagen werken. Dat is met een gezin met 2 kinderen en 2 honden, best druk. Vooral als je zoals ik, dingen ook gewoon echt goed wilt doen. Ik ben blij dat ik doorgezet heb en ik heb inmiddels via mijn werk zelfs alweer wat kleinere, maar belangrijke nieuwe cursussen gevolgd. In de toekomst kan ik hier ook coaching volgen, dus wie weet ga ik nog verder. Nu eerst veel ervaring op gaan doen in de praktijk.

Ik zit absoluut op mijn plek hier. Zelfs als ik in de regen moet werken met de kinderen buiten. De dieren zijn ook fantastisch. Vooral de paarden geven terug hoe je je voelt en dat is heel bijzonder met kinderen. Er zijn kinderen die echt rustig worden van de dieren. Het omgaan met de paarden kan ook helpend zijn voor kinderen doordat een paard zichtbaar maakt wat er bij hen van binnen gebeurt. Als een kind onrustig is, laat een paard dat in zijn gedrag zien. Sommige kinderen krijgen hier ook paardencoaching, waarbij kinderen leren voelen waar onrust bijvoorbeeld vandaan komt. De methodiek die daar ingezet wordt, zetten wij ook weer in. Zo groeit het zelfbewustzijn bij de kinderen ook. En dat is prachtig om te zien.

Ik vind het heel fijn om hier onderdeel van te kunnen zijn en dat de kinderen mij hierin ook in vertrouwen. Dat heeft in het begin natuurlijk tijd nodig, maar als dan ineens je hand wordt vastgepakt onderweg, realiseer je dat je iemand hebt bereikt. En voor deze kinderen iets kunt betekenen. Dat is heel mooi en waardevol. Net zoals het feit dat ik nu op een plek zit die past bij mij.

 

IK schrijf me ook in Meer inspirerende verhalen

LET OP: Per 1 juli 2021 geldt er voor alle aanvragen voor een scholingscheque een verplichte bijdrage van 50% in de totale scholingskosten door werkgever, uitkeringsinstantie of aanvrager zelf. De scholingscheque dekt vanaf 1 juli 2021 50% van je scholingskosten met een maximum van 2500 euro betaald door IKBINDR.